Bhramari Pranayama - A simple lifestyle intervention to reduce heart rate, enhance the lung function and immunity

Articolo Scientifico sul Bhramari Pranayama | Ayurvedic Point©, Milano

J Ayurveda Integr Med. 2021 Aug 4:S0975-9476(21)00137-6. doi: 10.1016/j.jaim.2021.07.004. Epub ahead of print. PMID: 34364739.

Gunjan Y. Trivedi Banshi Saboo

bandiera UK 273x273Abstract

Individuals with chronic diseases have a higher risk of infection and show lung function impairment. Poor lifestyle choices such as physical inactivity, poor diet, stress, excess tobacco, and alcohol, and sleep disruption increase the risk of chronic inflammation and immune impairment but the evidence does not quantify the specific risk factor(s) and their correlation with the immune system impairment. COVID-19 related uncertainty has created a more urgent need to understand the need to identify interventions that could help in managing the risk factors, especially for healthy individuals who are at a higher risk of infection and/or immune system impairment. The role of three parameters, the Resting Heart Rate (HR), increased Heart Rate Variability (HRV), and lung function is considered as risk factors for systemic inflammation and chronic diseases. The evidence on Bhramari Pranayama is presented for possible lifestyle interventions to reduce the risk of infection, increase lung function, enhance autonomic function, and improve sleep quality in healthy individuals.


bandiera italiana 273x273Bhramari Pranayama - Un semplice intervento sullo stile di vita per ridurre la frequenza cardiaca, migliorare la funzione polmonare e l'immunità.

Gli individui con malattie croniche hanno un rischio maggiore di infezione e mostrano una compromissione della funzione polmonare. Scelte di vita sbagliate come l'inattività fisica, la cattiva alimentazione, lo stress, l'eccesso di tabacco e alcol e l'interruzione del sonno aumentano il rischio di infiammazione cronica e di compromissione del sistema immunitario, ma le evidenze scientifiche non quantificano i fattori di rischio specifici e la loro correlazione con la compromissione del sistema immunitario. L'incertezza legata al COVID-19 ha creato un bisogno più urgente di capire la necessità di identificare gli interventi che potrebbero aiutare nella gestione dei fattori di rischio, specialmente per gli individui sani che sono a più alto rischio di infezione e/o compromissione del sistema immunitario. Il ruolo di tre parametri, la frequenza cardiaca a riposo (HR), l'aumento della variabilità della frequenza cardiaca (HRV) e la funzione polmonare sono considerati fattori di rischio per l'infiammazione sistemica e le malattie croniche. In questo lavoro sono presentate le evidenze sul Bhramari Pranayama per possibili interventi sullo stile di vita per ridurre il rischio di infezioni, aumentare la funzione polmonare, migliorare la funzione del sistema nervoso autonomo e la qualità del sonno in individui sani.

 


Leggi l'articolo online (ENG)


 

Autore
Author: jole